Van leerkracht naar groeikracht
Sommige leerkrachten geven meer dan les.
Ze zien iets in jongeren dat nog niet in een schrift staat.
Ze kijken anders. Zachter. Verder.
Ze zijn groeikrachten.
Als groeikracht hoef je niet groots te doen.
Je vertrekt gewoon vanuit wat er al is.
Een blik. Een vraag. Een klein gebaar.
Dat is vaak genoeg om iets wakker te maken
dat daarbinnen al stilletjes aanwezig was.
Je kijkt voorbij het resultaat
Als groeikracht zie je een kind niet als iets wat nog moet worden,
wel als iemand die al iets is.
Je hoeft geen leeg vat te vullen,
je hoeft niets op te leggen.
Je luistert. Je laat ruimte.
En je helpt ontdekken wat vanbinnen al leeft.
Zo groeit er vertrouwen.
In leren.
In proberen.
In zichzelf.
Fouten zijn geen breuken, maar bochten
In jouw klas mogen fouten bestaan.
Ze zijn niet beschamend, wel richtinggevend.
Je maakt het veilig om te struikelen en weer op te staan.
Niet met een rood potlood in de aanslag,
wel met een open hart en een warme glimlach.
Dat maakt moed wakker.
Wat telt, zit soms in de kleinste dingen
Groeikracht vraagt geen toeters of bellen.
Wel aanwezigheid.
Aandacht.
Een goed gekozen woord.
Een vraag die blijft hangen.
Kinderen voelen dat. Ze onthouden niet altijd de leerstof,
wel hoe jij hen liet voelen.
Hoe jij zag wie ze waren. Al.
En misschien geldt dat voor jou ook
Misschien hoef jij ook niets meer te worden.
Misschien ben jij al een groeikracht,
nog voor je het van jezelf gelooft.
Je hoeft geen perfecte leerkracht te zijn.
Wel een echte.
Eentje die gelooft in mensen.
Eentje die zacht duwt, waar iets al aan het groeien is.
🌱 Je maakt het verschil.
Niet door meer te doen.
Wel door te zien wat er al is – bij je leerlingen en misschien ook… bij jezelf.
Geschreven door Britt Lotens op 25-04-2025